Cestování po Bali - Gili Air - Lombok a zpět

Na úvod vás milí čitatelé musím upozornit, že následující text / článek / může být pro někoho z vás cizojazyčný - použitý jazyk: Slovenština.
Doufáme, že se z článku dovíte informace, které se vám na cestách také mohou hodit a přejeme spoustu krásných zážitků nejen při objevování Gili ostrovů či Lomboku.
Po dlhšej dobe k nám na Bali zavítali naši českí kamaráti - párik, ktorí tiež pôsobia vo Švajčiarsku, tak sme sa rozhodli, že sa všetci spoločne vydáme na kratší výlet. Za cieľ sme si zvolili ostrov Lombok s krátkou zastávkou na ostrove Gili Air. Tento ostrov patrí do trojice veľmi malých, ale nemenej populárnych ostrovčekov Gilis severozápadne od Lomboku. Keďže naši kamaráti Winnie a Andy prišli "dovolenkovať"  aktívne a  chceli objavovať zákutia ostrova Gili Air dlhšie, tak sa na dobrodružnú cestu vydali o dva dni skôr než my. A keď píšem dobrodružná cesta, tak o pár riadkov nižšie možno pochopíte prečo :)

DAY no1
Naša cesta na Lombok sa začala jedno veľmi skoré sobotné ráno. Z domu (Chilli Bali Surf&Villas) sme v mene hesla "cesta je cieľ" vyrazili na motorke 4:15 ráno smer prístav Padang Bay (indonézsky Padangbai). Cesta tam v takých ranných hodinách trvá cca 1,5 hodiny, samozrejme v priebehu dňa, kedy je premávka hustá, to môže trvať oveľa dlhšie. Preto vám doporučujeme, aby ste vyrazili buď neskoro večer, cca 22:00, alebo zavčas ráno ako my.

Z Bali sa dá na Lombok dopraviť niekoľkými spôsobmi. Môžete cestovať letecky, ale s tým nemáme osobnú skúsenosť, takže nevieme vám poradiť či je to "to pravé orechové".

Ďalší spôsob sú tzv. fastboats, alebo rýchločlny, ktoré sa plavia z rôznych prístavov na Bali a sú prevádzkované súkromnými firmami. Tie vám v prípade záujmu zabezpečia dopravu z miesta ubytovania do prístavu a naspäť. Cesta takýmto rýchločlnom trvá napríklad z prístavu Padag Bay na Lombok zhruba 2 hodiny a ceny sa pohybujú od
600 000 IDR vyššie, v prepočte 1200 Kč, za osobu. Ceny sa však môžu rôzne líšiť podľa jednotlivých spoločností, dní v týždni, prípadne počtu cestujúcich na lodi. Tento spôsob dopravy je relatívne pohodlný a rýchly, preto by sme ho doporučili hosťom, ktorí preferujú odpočinok a voľnejšie tempo v cestovaní po Bali a okolí.

My z Chilli Bali máme za to, že každý poriadny cestovateľ zvolí síce menej pohodlnú, ale o to viac dobrodružnejšiu dopravu, práve tak ako my. Ako spomínam vyššie, z Bali sme vyrážali z prístavu Padang Bay tzv. public ferry - ciže trajektom, čo je ďaľšia a asi posledná možnosť, ako sa preplaviť na Lombok. Je to taký ten trajekt ako z filmov, v ktorom sa vezú autá, motorky, náklaďáky, pasažieri, jednoducho všetci a všetko možné. Trajekty sa vždy plavia na Lombok do prístavu Lembar, takisto z Lembaru potom jazdia naspäť na Bali. Cena za jednosmerný lístok na public ferry je presne 112 000  IDR - cca 220 Kč pre dve osoby a motorku. Tieto public ferry odchádzajú z Bali aj z Lomboku nonstop zhruba každú hodinu, ale nikto tú pravidelnosť odjazdov nevie zaručiť. Rovnako tak aj čo sa týka doby trvania cesty, s istotou nevieme povedať, ako dlho trvá. Cesta do Lembaru bola nekonečná. O 6:00 sme boli na palube, rozložili sme sa na otvorenej terase na najvyššom poschodí. Z Padang Bay sme však vyplávali až niečo po 7:00 a potom nasledovala 4,5 hodinová pomalá, plynulá plavba pod horúcim slniečkom. Mohli sme sa síce presunúť a ukryť do tieňa, ale prišli by sme o vietor vo vlasoch a výhľad na nekonečný oceán a to jednoducho nepripadalo do úvahy. :) Samotný trajekt si tak nejak žije vlastným životom, je to taký organizmus, ktorý nikdy nespí. Je plný miestnych obyvateľov, ktorí sa presúvajú za prácou, rodinou, alebo výletom, maminky s detičkami sa váľajú na zemi a neúnavní obchodníci neustále niečo predávajú: kávu, oriešky, sladkosti, nezmysly...občas mám pocit, že keby ste veľmi chceli, tak vám predajú aj vlastnú mamu :) Odchytili si aj nás, kúpili sme si kávu, vďaka čomu sme na chvíľu "odradili" ostatných predávajúcich. Ale naozaj len na chvíľu :) Za pár minút sa okolo nás zbehli ako osy zas. Nakoniec sme si na terase natiahli hojdaciu sieť - hammock, a chvíľočku sme si aj zdriemli. Keď sme sa konečne doplavili do Lembaru, tak sme rýchlo zistili, že zakotviť a vylodiť sa nebude tak jednoduché, náš trajekt musel čakať viac ako hodinu na zakotvenie. Dôvod? Nikto nevie :) Pri cestovaní po Bali a okolitých ostrovoch sa často môžete stretnúť  s dlhým čakaním bez príčiny, nekonečnými dopravnými zápchami a rôznymi ďaľšími nezmyselnými situáciami, ktoré sa " u nás doma" jednoducho nedejú. Nenechajte sa vyviesť z miery, berte to športovo a s úsmevom :) Ten je tu naozaj odpoveď na všetko a veľakrát vyrieši aj zložitejšie situácie.

Keďže sme smerovali za Winniem a Andy, ktorí nás už netrpezlivo očakávali na ostrovčeku Gili Air, tak sme po vylodení z trajektu vyrazili do malého prístavu Bangsal. Odtiaľ smerujú lode na Gilis. Aj tu si môžete vybrať medzi plavbou na fastboat alebo public boat, hlavný rozdiel pocítite v cene. Hádajte, čo sme si vybrali my? Cena za jednosmerný lístok na public boat pre dve osoby bola 28 000 IDR - cca 56 Kč. Celkom fér, nemyslíte? :) z Bangsalu je to na všetky Gilis naozaj kúsok, je to tak blízko, čo by kameňom dohodil a to doslova. Gili Air je k Lomboku najbližsie, takže tradičná drevená loďka nás tam prepravila za 15 minút. Ostrovy Gilis sú typické tým, že tam neexistuje motorová doprava, takže žiadne autá, ani motorky a tak tá naša ostala "kotviť" jednu noc v Bangsali za 10 000 IDR (20 Kč). Na ostrovoch sa môžete presúvať pešo alebo na bicykloch. Všetky 3 ostrovy sú naozaj veľmi malé, my sme Air prešli pešo za hodinku, takže sa nemusíte báť nekonečnej túry v horúčave.

Vedeli sme, že na Air strávime len jednu noc, takže sme chceli stihnúť čo najviac. Po príchode na ostrov tesne pred 18:00 nás už čakali naši kamoši. Išli sme sa ubytovať do Bintang Bungalowsnasledoval gýčovo krásny západ slnka na bielej pláži s drinkom v ruke a tradičná indonézska večera. Podnikov, kde sa dá skvele najesť a napiť je tam naozaj veľa, stačí si vybrať podľa vášho gusta :)  Únava v ten večer bola silnejšia ako my, a tak sme jej s radosťou podľahli, aby sme nasledujúce ráno mohli objavovať krásy Gili Air.

DAY no. 2
Druhý deň začal po východe slnka, kedy sme už o 6:30 cupkali po pláži okolo celého ostrova. Ako som už spomínala vyššie, celý ostrov sme obišli za zhruba hodinu. Zastavili sme sa na skvelú kávu v Coffe&Thyme, a potom sme sa vydali šnorchlovať. Dá sa povedať, že korály uvidíte takmer všade okolo ostrova. Doporučujeme vám, aby ste si obuli ochranné topánočky, ochránite si "labky" pred drsným koralovým dnom. Môže sa totiž stať, že bude naozaj málo vody (odliv), a do hlbokej vody si to budete musieť odkráčať pešo aj 200 metrov. Potom si už len stačí nasadiť šnorchel a hurá sledovať podmorský svet. Ak budete mať šťastie, a to určite mať budete, tak uvidíte aj veľké morské korytnačky, také ako z Nema. Kým sme sa člapkali, Winnie a Andy sa išli potápať. Ak budete mať teda chuť zažiť niečo dobrodružnejšie, je tu aj takáto možnosť. Spoločností, ktoré poskytujú a sprostredkujú potápanie je niekoľko, jednou z nich je aj celosvetovo známa Padi Dive (místní pobočka Blue Marlin na ostrově Gili Air)Ak ste úplní začiatočníci, tak najskôr absolvujete základný kurz v bazéne a až potom pojdete do oceánu. My sme to nezažili, ale W&A sa vrátili nadšení. Veríme teda, že by sa to páčili aj vám. Po šnorchlovaní a potápaní sme sa rýchlo pobalili a vydali sme sa z Gili naspäť na Lombok. Opäť sme sa odviezli na public boat za pár drobných. Vyzdvihli sme si motorky a nasmerovali sme si to na juh ostrova do mestečka Kuta. Nedajte sa zmiasť, okrem Bali má svoju Kutu aj Lombok. Cesta tam bola naozaj pekná a veľmi rýchla najmä vďaka diaľnici, ktorá spája juh Lomboku so severnou časťou. Ak sa niekedy vydáte po tejto trase, určite sa zastavte na pláži Sengiggi. Sú tam nádherné palmové háje a cesta sa kľukatí pozdĺž pláže. Nádherné výhľady na všetky strany vám garantujeme. Pre nadšených surferov je tam dokonca aj jedna vlna, na ktorej sa určite zvezú.
Kuta na Lomboku sa od tej balijskej Kuty veľmi líši. Je to naozaj len malá dedinka s jednou hlavnou ulicou, na ktorej sa odohráva celý "život". Samozrejme, nájdete tu rôzne podniky, od miestnych warungov, až po skvelé reštaurácie zo "západného sveta". Rovnako tak aj ubytovanie rôznych kategórií a typov. My sme si vybrali miesto vzdialené od Kuty asi 6 km pri pláži Are Guling. Bol to príjemný homestay s rovnakým názvom s bambusovými bungalovmi, položený vysoko na kopci nad plážou. Zamestnanci boli veľmi milí, pripravili nám chutnú večeru a naservírovali dokonale vychladené pivo, ktoré sme po ceste potrebovali ako soľ. Opäť vám môžeme zaručiť nádherný výhľad na pláž a oceán. A práve to bol hlavný dôvod, ktorý naś na toto miesto priviedol. Naplno sme si tento výhľad užili nasledujúce ráno pri východe slnka.

DAY no. 3
Tretí deň sa začal naozaj veľmi skoro ráno, o 5:30 sme už všetci sedeli v záhrade a kochali sa prírodou okolo nás. Ja som si dala rannú jogovú rozvičku, pri východe slnka je to naozaj ako balzam na telo aj myseľ. Po famóznych palacinkách s kokosovým sirupom na raňajky sme sa opäť pobalili a vrátili sme sa do Kuty, kde sme sa hľadali ubytovanie na ďalšiu noc. Vybrali sme si Lamancha homestay. Pani domáca bola naozaj skvelá, usmiata a dokoca poznala pár českých slov. Izbičky boli čisté a pekné za 150 000 IRD (300Kč) na noc s raňajkami. Naozaj môžeme tento homestay doporučiť všetkými desiatimi, boli sme nadmieru spokojní. Musíme však dodať, že typ ubytovania homestay nemusí vyhovovať každému z vás. V prípade, že si radi doprajete trošku luxusu a nadštandardných služieb, doporučujeme, aby ste ubytovanie hľadali vopred na airbnb.comalebo booking.com  a nie tak ako my - na blind. Takýto postup ubytovať sa na novom mieste hneď ráno sme zvolili preto, aby sme mohli celý deň "výletovať" bez starosti o našu batožinu. Tú sme teda zhodili a vyrazili sme na jednu z najkrajších pláží, aké som kedy videla - Selong Belanak vzdialenú asi 20minút na motorke východne od Kuty. Môžem naozaj povedať, že to tam bolo ako v raji. Dokonale biely piesok, nádherné azúrové more, zelené kopce okolo a farebné rybárske lodičky v diaľke na mori. Na tejto pláži sa dá aj surfovať, vlna je vhodná pre úplných začiatočníkov. Či už si zvolíte oddych na lehátku alebo na surfe, sme si istí, že si to užijete a nezabudnete na to! Keďže nám jedna pláž nestačí, po obede a božskej káve v Drop in sme sa vybrali do dedinky Gerupuk asi 10min na motorke na západ od Kuty. Z Gerupuku sa jazdí loďkou na dva surfové spoty - Gerupuk Inside a Gerupuk Outside. Inside je vhodný aj pre začiatočníkov, ale dovolím si tvrdiť, že skôr pr tých s dostatočnou dávkou guráže. Na spote býva kľudne aj 40 ľudí, takže boj o vlnu je silný. Outside je vhodný pre skúsených surferov, ktorí sa neboja žiadnej výzvy. My sme sa vybrali na Inside, boli tam vhodnejšie podmienky a väčšina z nás patrí medzi začiatočníkov, takźe nebolo o čom diskutovať. Loďka nás za 50 000 IDR na osobu vzala na spot a mali sme ju len pre seba. Do vody nakoniec išiel len Petr a pán kapitán a my ostatní sme sa člapkali vo vode a zblízka sme sledovali, kto si vybojuje vlnu. Inak ako krása sa to nedá popísať. Výletík ktrval asi 2,5hodiny. Blížil sa večer a my sme chceli nájsť miesto, odkiaľ by sme mohli pozorovať západ slnka. Vybrali sme si pláž Seger, kde je niekoľko kopčekov, kam môžete vybehnúť, sadnúť si do trávy a oceán a nebo máte doslova ako na dlani. Myslím, že toto je miesto, kde si asi urobíte najkrajšiu dovolenkovú sielfie :) Doporučujeme, aby ste mali neustále pri sebe repelent, zíde sa vám všade, kde sa pohnete, na tomto mieste však dvojnásobne. Otravné mušky totiž rady vlezú aj do nosa. Ďalší program bol už taký "obohraný", jedlo, drink na pláži a dobrú noc...

DAY no. 4 & coming back
Štvrtý a posledný deň nášho tripu sme strávili na pláži Mawi, veľmi obľúbenej pláži medzi surfermi. Pláž je veľmi malá, plná mušličiek a je tam len jeden bambusový warung. Ak sa tam vyberiete, naozaj si tam oddýchnete, je tam kľud a takmer ľudoprázdno. Ochutnajte ananás, váľajte sa na pláži, alebo surfujte, stále budete mať pocit, že pláž "patrí" len vám. Ak budete loziť po okolitých skalách, buďte opatrní. Žiadna fotka nestojí za rozrezanú nohu, bohužiaľ, náš prípad, našťastie nič vážne :)
Keďže nás čakala cesta naspäť na Bali, tak sme si posledný a výdatný obed na Lomboku dopriali v krásnej reštaurácii Asthari [vlož odkaz]. Je to zároveň yoga centum, takže pre tých/tie z vás, ktoré majú radi yogu, je toto miesto rozhodne na zozname "must see". Jedlo je úžasné, priestor je vzdušný a otvorený. Zájdite tam, bude sa vám tam páčiť. My sme tam strávili takmer tri hodiny a nevynechali sme ani poobedný spánok v lounge. Do Lembaru sme dorazili tesne pred 18:00, opäť sme sa nalodili na public ferry a takmer okamžite sme vyplávali. Plavba prebiehala rovnako ako tak prvá, hluk, chaos, predávajúci, ďalší predávajúci. Celkový čas bol však 3 hodiny do Padang Bay, takže už asi chápete, prečo nikto nevie presne zaručiť, ako dlho sa poplavíte. Naozaj to asi záleží od toho, aký trajekt vás vezie, v akú hodinu cestujete a aká je "premávka" v prístavoch. Domov sme viacmenej úspešne dorazili unavení ale štastní a plní nových zážitkov tesne po 23:00. A prečo viacmenej úspešne? Na poslednej križovatke pred domom nám sfúklo zadné koleso....ale o tom zas nabudúce.

Pár užitočných informácií pred cestou:
- Lombok je prevažne moslimský ostrov. Na každom rohu uvidíte mešity. Pri výbere ubytovania doporučujeme vybrať také, ktoré je od mešity ďaleko. Chcete sa predsa ráno vyspať a nezobudiť sa na ranné volanie na modlitbu :) Islam neznamená nevyhnutne to, čo poznáte z našich médií. Ľudia sú stále milí a usmievaví. Rešpektujte však ich náboženstvo v oblasti obliekania. Ak máte tričko, prečo by ste si ho neobliekli? :)
- Príroda na Lomboku je iná ako na Bali. Ostrov je viac zelený, avšak suchý. Ryžové políčka sú zriedkavejšie, za to vás ale všade budú obklopovať hory, kopce a terén a kľukaté cesty.
- Zaľudnenie na Lomboku je oveľa nižsie ako na Bali. Ľudia žijú v skomných podmienkach a môže sa stať, že budete prví "bieli", ktorých uvidia. Odmenia vás mávaním, vrúcnym pozdravom a úsmevom.
- Vstup na pláže a parkovné za motorku sú väčšinou spoplatnené sumou
10 000IDR (20Kč). Táto cena sa nezjednáva, miestni obyvatelia to nemajú v obľube až tak, ako na Bali.
- Dávajte si vždy pozor na svoje na osobné veci. Poznáte to - priiležitosť robí zlodeja.

PS: Nezabudnite sa usmievať :)
#chillibali #lifeisgood #enjoytheride

Aktuálně

říjen18

Dešťová sezóna na Bali 2022

Kdy začíná a končí období dešťů na Bali? Těžkou odpovědět jednoduše.kdy jet na Bali a kdy ne?
prosinec15

Chilli Bali Wood vila - dokončeno

projekt Chilli Bali Wood vila byl dokončen v prosinci 2018přijímáme rezervace na rok 2019 od 1. dubnaromantické ubytování na Bali, oblast Canggu
březen19

Chilli Wood House

přestavba - recyklace - dřevo - starý a nový materiálpřipravujeme Chilli Wood house Bali - máte se na co těšit
červenec8

Sloni na Bali a co vy na to?

Chcete si užít dovolenou na Bali a jezdit na slonech? Tak prosím, nejezděte k nám!výlety a poznávání Bali - co Chilli Bali nedoporučuje
květen22

Jak chutná Bali: Bali Buda

Chilli průvodce za gurmánskými zážitky na Bali aneb Choose your tastePokud plánujete dovolenou na Bali, tak jste na správné adrese. My v Chilli Bali vám moc rádi poskytneme nejen ubytování, pronájem motorek, zajistíme vyzvednutí z letiště či privátní surfové lekce, ale také předáme cenné rady a tipy, které nenaleznete v žádných průvodcích. A možná párvě díky nim muže být vaše dovolená na Bali nezapomenutelným zážitkem.Chilli Bali průvodce za gurmánskými zážitky na Bali aneb Choose your taste
květen19

Video Villa Taman Kebo, Perereanan, Canggu, Bali

https://youtu.be/ln05MPwP4vIKamera: Tomas Schonenberg Edit: Chilli Bali / Petr Večeřavideo z ptačí perspektivy, které vám ukáže okolí vily Taman Kebo

Chilli Bali

Chilli Bali představuje ideální volbu pro všechny cestovatele, surfaře a zájemce o aktivní dovolenou na indonéském ostrově Bali. Pro naše hosty zajišťujeme ubytování ve 3 vilách v oblasti Canggu / Pererenan, oblast severní Kuta neboli Mengwi.

2 různé nabídky a standarty:
2 pokojová vila s bazénem Chilli Wood villa (kapacita 4), která sousedí s 3 pokojovou vilou s bazénem Taman Kebo (kapacita 6)

Vily se nachází ve skvělé lokaci pouze 900m od surfových pláží Echo beach a Pererenan beach.

1/ Chilli Wood villa s bazénem, Warung Yess 50m
Pokud hledáte opravdový klid a mír, tak toto je to pravé místo.
ideální pro 2 páry či rodinu s dětmi
Dům je z větší části dřevěný - materiál použitý na stavbu byl hlavně recyklované týkové dřevo z Jávy.
2 plně vybavené pokoje s klimatizací a otevřenými koupelnami, privátní bazén u kuchyně, kde si můžete připravit vlastní jídlo nebo si nechat přinést z nedalekého Warungu Yess, cca 60m
Wifi připojení a ostatní servis jako zahradník, pool man a denní úklid, ložní prádlo, ručníky a základní snídaně.
Cena za pronájem celé vily, kapacita 4 osoby:
krátkodobé pobyty do 5 nocí: USD 110 / noc
dlouhodobější pobyty nad 5 nocí: USD 95 / noc

2/ Villa Taman Kebo, sousedí s Chilli Wood vilou
naše vlajková loď se třemi velmi prostornými pokoji, všechny vybaveny vlastní koupelnou, klimatizací, TV, safe box a ostatní dovolenkářské věci jako ručníky, mýdlo, kartáček na zuby a pasta.
Vila je idální pro větší rodinu či partu 6 lidí. Snídaně a service v ceně.

Cena za pronájem celé vily, kapacita 6 osob:
Krátkodobé pobyty USD 150 / noc
delší pobyty nad 5 nocí: USD 135 / noc

Komfortní ubytování je pro nás samozřejmostí. Pro naše hosty v případě zájmu připravíme také program na míru podle jejich požadavků, zájmů a potřeb. Poskytujeme lekce surfingu, zajistíme kurz potápění, ogranizujeme výlety na všechna zákoutí Bali, které stojí za to shlédnout. Zprostředkujeme lekce jógy, poradíme Vám kam vyrazit za nočním životem a jak si celou dovolenou na Bali pěkně naplánovat.

Nabízené služby:

• pomoc při hledání letenek do Indonésie
  • zajištění transportu z letiště po příletu do Denpasaru (poplatek 350.000 IDR)
  • ubytování v Chilli Bali vile, Taman Kebo vile, Pondok Wisata Nyoman, Kubu Di Uma, Premiere Surf camp a dalších ubytovacích zařízeních
  • pronájem luxusní vily Taman Kebo a Chilli Wood villa
  • pronájem automatických skůtrů nebo automobilů
  • zajištění dopravy (soukromý řidič s vozem až pro 7 cestujících)
  • výlety po celém ostrově Bali, potápění, sopky, tůry, chrámy atd.
  • surfové lekce pro začátečníky i pokročilé
  • místní informace o cenách, sim kartách a všem ostatním, co budete při pobytu potřebovat
  • svatby a akce na míru
  • plánování výletů, rady a tipy na cestu, pokud nejedeme s vámi

otevrena koupelna bali vilachilli bali villa canggu pererenan wood house ubytovani vacation